ΟΡΟΛΟΓΙΑ WRC

Γνωρίζετε τη διπλή ορολογία της λέξεως WRC; Τι είναι το ‘shakedown’; Τι χρησιμεύει το ‘service park’;
Παρακάτω θα βρείτε τις επεξηγήσεις 11 λέξεων/όρων, που θα σας δώσουν τη δυνατότητα καλύτερης κατανόησης του WRC.

FLEXI SERVICE

WRC-Glossary-1_308x176Προβλέπεται κατά τη διάρκεια του 45λεπτου service στο τέλος της κάθε αγωνιστικής ημέρας και δίνει τη δυνατότητα στις ομάδες να αφιερώσουν ένα αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα δουλεύοντας ταυτόχρονα και στα δύο αυτοκίνητά τους. Έτσι έχουν την ευκαιρία να χρησιμοποιήσουν αποτελεσματικά το σύνολο των τεχνικών που έχουν δικαίωμα για κάθε αυτοκίνητο (με μέγιστο αριθμό τους οκτώ για μία ομάδα δύο αυτοκινήτων, όπως είναι και η Citroën Total World Rally Team).

 

 

PACE NOTES (ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΕΩΝ)

WRC-Glossary-2_308x176Πρόκειται για την κωδική ονομασία που χρησιμοποιούν τα πληρώματα για να περιγράψουν τα χαρακτηριστικά των χρονομετρημένων ειδικών διαδρομών από τις οποίες θα περάσουν το Σαββατοκύριακο του αγώνα. Κατά τη διάρκεια των αναγνωρίσεων, ο οδηγός υπαγορεύει στο συνοδηγό το δρόμο στροφή προς στροφή χρησιμοποιώντας ειδικές εκφράσεις και λέξεις. Ο συνοδηγός «γράφει» το δρόμο σε ένα σημειωματάριο. Κατά τη διάρκεια του αγώνα, ο συνοδηγός «διαβάζει» με απόλυτη ακρίβεια το δρόμο στον οδηγό του, δίνοντάς του όλες τις πληροφορίες για την ταχύτητα που πρέπει να περάσει από κάθε σημείο, προετοιμάζοντας τον για το τι ακολουθεί και κρατώντας το ρυθμό του αγώνα.

 

 

SAFETY CREWS (ΠΛΗΡΩΜΑΤΑ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ)

WRC-Glossary-3_308x176Στους τέσσερις με άσφαλτο αγώνες του WRC (Monte-Carlo, Κορσική, Γερμανία και Καταλονία), τα βασικά πληρώματα υποστηρίζονται και από ένα πλήρωμα ασφαλείας, που συνήθως αποτελείται από πρώην οδηγούς και συνοδηγούς. Εξοπλισμένο με τις ίδιες σημειώσεις σαν εκείνες των κανονικών πληρωμάτων, περνούν από τις ειδικές λίγο πριν τα πληρώματα και αναφέρουν εάν υπάρχουν αλλαγές στο οδόστρωμα ή τις καιρικές συνθήκες που τυχόν έχουν διαφοροποιηθεί απο την ημέρα των αναγνωρίσεων. Το ίδιο κάνουν και στο διάστημα μεταξύ του πρώτου και του δεύτερου περάσματος μίας ειδικής, κατά τη διάρκεια του αγώνα.

 

 

SERVICE PARK

WRC-Glossary-4_308x176Είναι το μέρος όπου όλες οι ομάδες που συμμετέχουν στον αγώνα στήνουν τις εγκαταστάσεις τεχνικής υποστήριξης και φιλοξενίας τους (τα ‘στρατηγεία’ τους). Τα πληρώματα επιστρέφουν εδώ σε συγκεκριμένα χρονικά σημεία για να αλλάξουν λάστιχα, να διαφοροποιήσουν τις ρυθμίσεις των αυτοκινήτων τους και να πραγματοποιηθούν οι απαιτούμενες μηχανικές επισκευές. Αν και τα πληρώματα έχουν τη δυνατότητα να πραγματοποιήσουν κάποιες επεμβάσεις στα αυτοκίνητά τους μεταφέροντας στα αυτοκίνητα τον απαραίτητο εξοπλισμό και τα κατάλληλα εργαλεία, εκτός από τον προκαθορισμένο χώρο του service park δεν επιτρέπεται καμία εξωτερική βοήθεια. Στη σημερινή εποχή, οι αγώνες προβλέπουν συνήθως την ύπαρξη μόνο ενός service park. Τυπικά, τα αυτοκίνητα έχουν στη διάθεσή τους ένα 15λεπτο service το πρωί πριν ξεκινήσουν τις ειδικές, ένα 40λεπτο service στα μέσα του κάθε σκέλους και τέλος, το βράδυ με την ολοκλήρωση του σκέλους της κάθε ημέρας, ένα τελευταίο 45λεπτο service. Οι μηχανικοί που επιτρέπεται να επεμβαίνουν στα αυτοκίνητα φορούν ειδικό περιβραχιόνιο (τέσσερις για κάθε αυτοκίνητο).

POWER STAGE

WRC-Glossary-5_308x176Έτσι ονομάζεται μία συγκεκριμένη ειδική του αγώνα, συνήθως η τελευταία που μεταδίδεται ζωντανά στην τηλεόραση και σε αυτήν υπάρχει ειδικό bonus βαθμών για τα πέντε ταχύτερα πληρώματα. Ο ταχύτερος κερδίζει επιπλέον πέντε βαθμούς, η δεύτερος τέσσερις, κ.ο.κ μέχρι τον πέμπτο που κερδίζει έναν επιπλέον βαθμό.

 

 

RALLY 3

WRC-Glossary-6_308x176Το πλήρωμα που αναγκάστηκε να εγκαταλείψει τη μία μέρα, έχει το δικαίωμα να εκκινήσει πάλι την επόμενη, προσθέτοντας ποινή 7 λεπτών για κάθε ειδική που δεν πήρε εκκίνηση (10 λεπτά εφόσον η εγκατάλειψη έγινε στην τελευταία ειδική ενός σκέλους).

 

 

 

 

ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΕΙΣ (RECCE)

WRC-Glossary-7_308x176Την Τρίτη και Τετάρτη πριν από την εκκίνηση κάθε αγώνα, τα πληρώματα πραγματοποιούν τις επίσημες αναγνωρίσεις, γνωστές και με τον όρο “recce”. Για τις δύο αυτές ημέρες πραγματοποιούν δύο περάσματα από όλες τις ειδικές διαδρομές με ένα βελτιωμένο αυτοκίνητο παραγωγής (roll cage, ανάρτηση, φρένα κλπ) με ταχύτητα όχι αγώνα (maximum 80χλμ.). Στα περάσματα αυτά έχουν τη δυνατότητα να «γράψουν» ολόκληρο τον αγώνα στροφή προς στροφή.

 

 

 

SHAKEDOWN

WRC-Glossary-8_308x176Είναι η διαδικασία των τελικών δοκιμών που γίνεται την Πέμπτη, τελευταία ημέρα πριν την εκκίνηση του αγώνα. Η συγκεκριμένη ειδική γίνεται σε δρόμους παρεμφερείς με εκείνους που θα συναντήσουν τα πληρώματα στις ειδικές του αγώνα. Όλα τα πληρώματα θα πρέπει να πραγματοποιήσουν τουλάχιστον τρία περάσματα από τη συγκεκριμένη ειδική.

 

 

 

 

ΕΙΔΙΚΗ ΔΙΑΔΡΟΜΗ (Ε.Δ.)

WRC-Glossary-9_308x176Με αυτό τον ορισμό περιγράφεται ένα τμήμα του δημόσιου δρόμου κλειστό στην κυκλοφορία όπου τα πληρώματα παίρνουν εκκίνηση ανά δύο ή τρία λεπτά και καλούνται να ολοκληρώσουν στον συντομότερο δυνατό χρόνο με τη μεγαλύτερη δυνατή ταχύτητα. Η μετάβαση από την μία Ε.Δ. στην επόμενη γίνεται μέσω των απλών διαδρομών. Σε αυτά τα κομμάτια (απλές) τα αυτοκίνητα περνούν από δημόσιους δρόμους και οφείλουν να κινούνται τηρώντας τον Κ.Ο.Κ. Οφείλουν επίσης να ολοκληρώσουν αυτές τις απλές σε φθάνοντας στα προκαθορισμένα σημεία ελέγχου χρόνου (Σ.Ε.Χ.) σε συγκεκριμένη ώρα. Η καθυστέρηση ή η προ-άφιξη επιφέρουν χρονική ποινή. Ένας αγώνας Ράλι χωρίζεται σε χρονομετρημένες ειδικές διαδρομές και απλές διαδρομές και η τελική κατάταξη καθορίζεται από το άθροισμα των χρόνων στις Ε.Δ. και τις ποινές που συγκεντρώνει το κάθε πλήρωμα στον τερματισμό.

 

SUPER SPECIAL STAGE (ΣΟΥΠΕΡ-ΕΙΔΙΚΗ)

WRC-Glossary-10_308x176Πρόκειται για μικρού μήκους Ε.Δ. που διεξάγονται συχνά στο κέντρο μίας πόλης στην αρχή ενός αγώνα με στόχο να προσελκύσουν θεατές διαφορετικούς από τους τυπικούς οπαδούς που συνήθως παρακολουθούν τους αγώνες Ράλι.

 

 

 

 

WRC

WRC-Glossary-11_308x176Το συγκεκριμένο αρκτικόλεξο αναφέρεται τόσο στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (ΠΠΡ) και είναι τα αρχικά των λέξεων “World Rally Championship”, όσο και στην κατηγορία των αυτοκινήτων που λαμβάνουν μέρος σε αυτό και είναι τα αρχικά των λέξεων “World Rally Cars”. Τα πλέον εξελιγμένα αυτοκίνητα που συμμετέχουν στους αγώνες Ράλι, τα WRCs διαθέτουν κινητήρα 1.6λ. turbo με ισχύ κοντά στους 400 ίππους και βάρος που δεν ξεπερνά τα 1.190κιλά. Εξοπλίζονται με ημιαυτόματο σειριακό κιβώτιο ταχυτήτων και ξεχωρίζουν από τις σημαντικά αεροδυναμικά εξωτερικά βοηθήματα.