Καινοτομία

Légende ci-dessous
Καινοτομία

ΜΑΖΙΚΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗ

01_histoire_innovation_production2masseΟ André Citroën θα μείνει στην ιστορία της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας κυρίως ως ο άνθρωπος που εισήγαγε τεχνικές μαζικής παραγωγής στην Ευρώπη με βάση τις θεωρίες του Ford-ισμού.
Το 1919, η Citroën ήταν η πρώτη που εφάρμοσε αυτές τις τεχνικές για την παραγωγή του 10HP (ή Type Α) στο Παρίσι. Με την εφαρμογή αυτών των νέων θεωριών, που βασίζονται σε μια κινητή γραμμή συναρμολόγησης, η Citroen ήταν σε θέση να παράγει ταχύτατα, και να τα πουλά φτηνά, ένα μεγάλο αριθμό αυτοκινήτων.
Ένας άνθρωπος με πάθος για την καινοτομία, ο André Citroën επισκέφτηκε το εργοστάσιο της Ford στο Red River του Ντιτρόιτ το 1912. Εκεί, μπόρεσε να δει και να εφαρμόσει αργότερα για την επιχείρησή του, αυτό το νέο τρόπο οργάνωσης της βιομηχανικής παραγωγής.

ΧΑΛΥΒΔΙΝΟ ΑΜΑΞΩΜΑ

02_histoire_innovation_carrosserietoutacierΣτις αρχές της δεκαετίας του 1920, τα αμαξώματα φτιάχνονταν από ξύλινο πλαίσιο που στερεώνονταν πάνω στο σασί με μεταλλικές πλάκες. Ο André Citroën αλλάζει αυτή η διαδικασία υιοθετώντας το αμάξωμα από χάλυβα. Τη μέθοδο αυτή την ανακάλυψε, όταν σε κάποιο ταξίδι του στις ΗΠΑ το 1923, επισκέφτηκε την επιχείρηση Budd, που ήταν και ο εφευρέτης της. Το επονομαζόμενο και “”””αυτοφερόμενο χαλύβδινο αμάξωμα””, είχε αρκετά πλεονεκτήματα: Άκαμπτο και στιβαρό έκανε τα αυτοκίνητα πιο ασφαλή, συμβάλλοντας ταυτόχρονα και στην άνεση. Το χαλύβδινο αμάξωμα χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά τον Οκτώβριο του 1924 στο Β10, και τέθηκε σε μαζική παραγωγή δύο χρόνια αργότερα στο νέο B14.
Το 1934, με το λανσάρισμα της Traction Avant, το χαλύβδινο αμάξωμα εξακολουθεί να θεωρείται ως ιδιαίτερα προχωρημένη λύση. Έπρεπε να φτάσει η δεκαετία του 1950 για να εφαρμοστεί σε παγκόσμια κλίμακα η συγκεκριμένη μέθοδος

ΑΙΩΡΟΥΜΕΝΟΣ ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ

03_histoire_innovation_moteurflottantΤον Οκτώβριο του 1931, ο André Citroën επέστρεψε από ένα άλλο ταξίδι στις ΗΠΑ. Καθώς το συνήθιζε, επέστρεψε με μια σειρά από νέες ιδέες, μεταξύ αυτών και μιας ιδέας για τον «αιωρούμενο κινητήρα» (Floating-Power Engine). Μία ιδέα συνέβαλε και αυτή με τη σειρά της στον εκσυγχρονισμό των αυτοκινήτων.
Αυτή η εφεύρεση, που αναπτύχθηκε αρχικά στη Γαλλία στις αρχές της δεκαετίας του 1920, εγκρίθηκε με μεγάλη επιτυχία από την Chrysler το 1931. Η συγκεκριμένη λύση αφορά στην τοποθέτηση εύκαμπτων ελαστικών ‘παρεμβυσμάτων’ ανάμεσα στις βάσεις του κινητήρα και του πλαίσιο, με σκοπό τον περιορισμό των κραδασμών του κινητήρα.
Τον Απρίλιο του 1932, το C4 και το C6 (μετονομάστηκε MFP από τα αρχικά των λέξεων Moteur Floating Power εξοπλίζονταν με το νέο σύστημα. Για μια ακόμη φορά, η Citroën έδειχνε το δρόμο σε όλους τους ευρωπαίους ανταγωνιστές της. Όλα τα μοντέλα της Citroën εφοδιάστηκαν σταδιακά με το σύστημα του «αιωρούμενου κινητήρα».

ΜΠΡΟΣΤΙΝΗ ΚΙΝΗΣΗ

04_histoire_innovation_tractionavantΗ ιδέα της μετάδοσης της ισχύος στους εμπρός τροχούς του αυτοκινήτου χρονολογείται από την εποχή που η αυτοκινητοβιομηχανία έκανε τα πρώτα της βήματα. Το Fardier de Cugnot (ένα αυτοκινούμενο καλάθι που φτιαχνόταν από τον εφευρέτη Nicolas-Joseph Cugnot το 1770) είχε κίνηση μόνο στον μπροστινό τροχό. Πολλοί μικροί κατασκευαστές είχαν πειραματιστεί με την ιδέα αυτή με περιορισμένη μέχρι τότε επιτυχία.
Τον Μάρτιο του 1933, ο André Citroën, που πάντα έψαχνε νέες και καινοτόμες ιδέες, ζήτησε από τους μηχανικούς του να μελετήσουν το θέμα. Και έτσι το Μάιο του 1934, έγινε ο πρώτος μεγάλος κατασκευαστής που έβγαλε από την παραγωγή του ένα αυτοκίνητο με κίνηση στους μπροστινούς τροχούς: το Traction Avant (7CV) (Traction avant = κίνηση στους μπροστινούς τροχούς).
Παρά τα προβλήματα στην αρχή, το αυτοκίνητο προκάλεσε αίσθηση με το εξαιρετικό κράτημα στο δρόμο. Στη δεκαετία του 1950 του 1960, και του 1970, πολλοί ήταν οι κατασκευαστές που ακολούθησαν το δρόμο που χάραξε η Citroen.

ΑΥΤΟΦΕΡΟΜΕΝΟ ΣΑΣΙ

05_histoire_innovation_carrosseriemonocoqueΑπό όλες τις καινοτομίες που υπήρχαν στο Traction Avant το Μάιο του 1934, από τις σημαντικότερες και πιο καινοτόμες μετά την κίνηση στους μπροστινούς τροχούς, ήταν σίγουρα το αυτοφερόμενο αμάξωμα.
Προηγουμένως, το αμάξωμα και το σασί κατασκευάζονταν ανεξάρτητα και στη συνέχεια γινόταν η ενώνονταν μεταξύ τους. Η μέθοδος του αυτοφερόμενου πλαισίου είχε σαν αποτέλεσμα να συγχωνευτούν οι δύο διαδικασίες σε μία.
Αυτή η τεχνική λύση δεν βελτίωσε μόνο την άνεση και την ασφάλεια των επιβατών. Με την κατάργηση του σασί, χαμήλωσε επίσης και το κέντρο του οχήματος με αποτέλεσμα να βελτιωθεί σημαντικά η οδική συμπεριφορά και το κράτημα στο δρόμο. Σήμερα, η τεχνική του αυτοφερόμενου αμαξώματος εφαρμόζονται παντού, ακόμη και στην κατασκευή αγωνιστικών αυτοκινήτων.

ΠΕΡΙΣΤΡΕΦΟΜΕΝΟΙ ΠΡΟΒΟΛΕΙΣ

06_histoire_innovation_pharestournantsΓια τη βελτίωση της ασφάλειας τη νύχτα, ιδιαίτερα στις στροφές, Citroen εξόπλιζε από τον Οκτώβριο του 1967την DS και την ID με τα – χαρακτηριστικά πια για εκείνο το μοντέλο -, φώτα κατευθυνόμενης δέσμης.
Η ιδέα ήταν να μπορεί ο οδηγός να στρίβει, όπως ακριβώς θα έκανε και τη μέρα, χωρίς δηλαδή εκπλήξεις της τελευταίας στιγμής από έναν πεζό ή ένα ποδηλάτη χωρίς φώτα. Η καινοτομία αυτή χάρισε στη Citroën καθολική αναγνώριση.
Η SM, που παρουσιάστηκε τον Μάρτιο του 1970, διέθετε φυσικά και αυτό το χαρακτηριστικό γνωρίζοντας μεγάλη επιτυχία. Η ιδέα της κατευθυνόμενης δέσμης στη συνέχεια ξεχάστηκε για αρκετά χρόνια πριν επιστρέψει και πάλι στο προσκήνιο, τον Οκτώβριο του 2004 με τα φώτα Xenon κατευθυνόμενης δέσμης στο C4 και στο C5 φάση 2. Σήμερα, εφοδιάζονται με αυτό το σύστημα, το C6, το C4 Picasso και το νέο C5.

VISIOSPACE

07_histoire_innovation_visiospaceΠαρουσιάστηκε στο Grand C4 Picasso, το 2006, η έννοια Visiospace συνδέει την εξαιρετική ορατότητα (Visio) με το ευρύχωρο εσωτερικό (space).
Το κύριο χαρακτηριστικό του Visiospace είναι το πανοραμικό παρμπρίζ, το οποίο αφήνει το φως να πλημμυρίσει την καμπίνα και χαρίζει εξαιρετικά μεγάλη ορατότητα προς τα έξω. Αυτή η ορατότητα συμβάλλει στην οδηγική απόλαυση και είναι επίσης ένας θεμελιώδης παράγοντας σε ότι αφορά την ασφάλεια.
Το 2009, η Citroën εξέλιξε μια νέα ιδέα μέσω του νέου C3, το Visiospace με μια μοναδική προσωπικότητα. Περιτριγυρισμένο από γυαλί, το εσωτερικό του αυτοκινήτου είναι στην κυριολεξία, λουσμένο στο φως. Πέρα από τη φωτεινότητα και την ορατότητα, το παρμπρίζ Zenith προσφέρει μια καινούργια οδηγική εμπειρία στους επιβάτες του C3 Visiospace.

ΥΔΡΟΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΡΤΗΣΗ

08_histoire_innovation_suspensionhydrauliqueΟι πρώτες μελέτες με θέμα την υδροπνευματική ανάρτηση πραγματοποιήθηκαν το 1944 για το 2CV! Αλλά το 1954, ήταν η Traction Avant (15CV) που καθιέρωσε για πρώτη φορά αυτό το χαρακτηριστικό στο πίσω μέρος.
Η νέα ιδέα έγινε αμέσως είδηση το 1955, με το εντυπωσιακό λανσάρισμα της DS 19. Η υδροπνευματική ανάρτηση σε όλους τους τροχούς ορίζει τα νέα standards στο κράτημα και στην άνεση, διατηρώντας παράλληλα σταθερό το ύψος του αυτοκινήτου.
Μέχρι την παρουσίαση της GS το 1970, η ανάρτηση αυτή έμεινε να φοριέται μόνο από το DS και το ID. Στη συνέχεια όμως την ξανασυναντάμε στα CX, BX, XM, Xantia, C5 και C6.
Με την εξέλιξη των ηλεκτρονικών, η υδροπνευματική ανάρτηση έγινε ενεργή ανάρτηση και μετονομάστηκε σε Hydractive, ή Hydractive III+ ειδικότερα στο νέο C5.

STOP AND START

09_histoire_innovation_stopandstartΗ Citroën ήταν μία από τις πρώτες μάρκες που παρουσίασε στην αγορά την τεχνολογία Stop & Start με το C3 Stop & Start, το 2005. Αυτή η καινοτομία βοηθά στη μείωση της κατανάλωσης και περιορίζει τις εκπομπές του CO2, κάνοντας το αυτοκίνητο πολύ πιο ήσυχο.
Η τεχνολογία Stop & Start σβήνει τον κινητήρα λίγο πριν το αυτοκίνητο ακινητοποιηθεί (σε ένα κόκκινο φανάρι ή σε μποτιλιάρισμα, για παράδειγμα), και τον ξαναβάζει μπροστά μόλις ο οδηγός αφήσει το πεντάλ του φρένου.
Από το 2010, η Citroën κυκλοφορεί το νέας γενιάς σύστημα Stop & Start, που είναι σταδιακά διαθέσιμο σε όλα τα μοντέλα της γκάμας. Αυτό το σύστημα δεύτερης γενιάς, είναι ακόμη πιο αποτελεσματικό, και θα μειώσει την κατανάλωση και τις εκπομπές του CO2, κατά 15 περίπου τοις εκατό, μέσα στην πόλη.